Konferencja BLISKO – relacja uczestniczki

14.06.2024
Co działo się w trakcie konferencji dla beneficjentów BLISKO w Łodzi? Wspominamy to wydarzenie oczami jednej z beneficjentek.
„Czytanie jako kompetencja przyszłości” było tematem przewodnim konferencji dla beneficjentów BLISKO, która odbyła się w Łodzi 6 i 7 czerwca 2024 r. Wiele uwagi poświęcono znaczeniu czytania w rozwijaniu umiejętności krytycznego myślenia, kreatywności, rozwoju osobistego, zawodowego, społecznego oraz empatii.

Ciekawe wykłady, panele dyskusyjne, inspirujące warsztaty, wizyty studyjne oraz nieoceniona liczba wymienionych poglądów, doświadczeń, spostrzeżeń i pozytywnej energii towarzyszą mi jeszcze do dnia dzisiejszego.

Czytanie od zawsze było kluczową umiejętnością. W szybko zmieniającym się świecie zyskuje nowe znaczenie. Staje się kompetencją przyszłości. To właśnie czytanie rozwija umiejętność analizy i oceny, co jest niezbędne w erze nadmiaru informacji. Krytyczne myślenie pozwala natomiast na rozróżnianie faktów od opinii, a to jest istotne w podejmowaniu świadomych decyzji.

Argumentów mówiących o tym, że czytanie jest kluczową umiejętnością jest, oczywiście, wiele. Większość z nich została poruszona podczas konferencji. A co z tym wszystkim mają wspólnego bibliotekarze? W czasach dostępu do wszystkiego,
w dobie manipulacji informacyjnych i dezinformacji to bibliotekarz/bibliotekarka staje się filtrem i przewodnikiem.

Wielu z nas wie, że „Słowem i obrazem można bardzo namieszać”. O tym, podczas jednego z wystąpień inspiracyjnych, mówiła do zgromadzanych bibliotekarzy z całego kraju, w Mediatece Memo Magdalena Szyburska. Dezinformacja ma szerokie i głęboko negatywne skutki, które mogą dotykać różnych aspektów życia społecznego, kulturalnego czy politycznego. Aby się na nią uodpornić potrzebujemy świadomego i myślącego krytycznie społeczeństwa oraz kompetentnych bibliotekarzy i bibliotekarek, potrafiących szybko wyselekcjonować informacje.

Przez dwa dni mieliśmy okazję być naprawdę BLISKO. BLISKO Biblioteki Miejskiej w Łodzi oraz jej Filii. Blisko ludzi, którzy uważają, że czytanie kształtuje umiejętności interpersonalne, dla których istotny jest rozwój czytelnictwa i rozwijanie kompetencji przyszłości. Pobyt w Mediatece Memo i pozostałych Filiach Bibliotecznych rozbudził w nas, bibliotekarzach
i bibliotekarkach, apetyt na czytanie i na działanie. To piękne, inspirujące przestrzenie z niezwykle ambitną, promującą czytelnictwo i wzmacniają społeczność, nie tylko lokalną - kadrą.  Zrobili na nas wielkie wrażenie!

Podczas konferencji wybrzmiała myśl, że „czytanie jest zajęciem samotniczym, a czytelnictwo jest zjawiskiem społecznym”.  Dające do myślenia spostrzeżenie nasuwa pytanie:  co zrobić, aby czytanie nie było tylko zajęciem samotniczym? Jestem przekonana, że wsłuchując się w potrzeby naszego środowiska, nawiązując relacje, inspirując do działania, wzmacniając
i włączając, jesteśmy w stanie stworzyć wspólnie „trzecie miejsce”, czyli przestrzeń, w której będziemy wzajemnie się uzupełniać i wpływać na siebie. Podążając za słowami Franklina Delano Roosevelta „Ludzie pracujący razem jako jedna grupa potrafią dokonać rzeczy, których osiągnięcie nie śniło się nikomu z osobna" - mamy szansę to zrobić…  z wiedzą, doświadczeniem i wsparciem tutorów projektu.

Konferencja ta poruszyła również ważny temat,  jakim jest czytelnictwo młodzieży, które wydaje się być wyzwaniem dla współczesnych bibliotekarzy i bibliotekarek. Michał Romanowski z zaangażowaniem opowiadał o tym, jak i co czyta młodzież, jak literatura i my możemy pomagać młodzieży w samorozwoju oraz jak wspierać ich w czytaniu siebie i świata. Wymieniliśmy także poglądy dotyczące nieskuteczności edukacji w kształtowaniu kultury czytania. Z otwartymi głowami wyszliśmy ze spotkania, by skutecznie kształtować kulturę czytania wśród młodych ludzi.

Konferencja „Czytanie jako kompetencja przyszłości” była wydarzeniem, które umożliwiło uczestnikom wymianę doświadczeń i zdobycie cennej wiedzy na temat roli czytania w kształtowaniu kompetencji przyszłości. Różnorodność wykładów, paneli i warsztatów pozwoliła uczestnikom poszerzyć horyzonty i nawiązać nowe kontakty zawodowe. Rozwijaliśmy umiejętności twórcze podczas warsztatów kreatywnych, które połączone były z wizytami  studyjnymi.  Atmosfera sprzyjała dialogowi, zrozumieniu i współpracy, a także otworzyła nas na to, co nowe.

A w skrócie? Cudownie było być w Łodzi wśród ludzi,  którzy dzielą się wiedzą i dla których działanie jest wartością. Działajmy więc! Promujmy czytelnictwo i dążmy do tego, aby nasze Biblioteki stały się dynamicznymi centrami informacji, edukacji, kultury, innowacji i rozwoju, dostosowanymi do zmieniających się potrzeb społeczności. Niech Biblioteki będą otwartym
i przyjaznym środowiskiem, umożliwiającym rozwijanie wiedzy, umiejętności, kreatywności i więzi społecznych. Wspierajmy różnorodność, bądźmy BLISKO.

 

Adrianna Kaczmarek

Dyrektorka Rawickiej Biblioteki Publicznej

Fot. Narodowe Centrum Kultury/Jarek Talacha

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025 to wieloletni program rządowy, w ramach którego ponad miliard złotych zostanie przeznaczony na różne formy wsparcia i promocji czytelnictwa w Polsce. To największy i jeden z najważniejszych - z uwagi na skalę oddziaływania i budżet - programów wieloletnich Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki, Biblioteką Narodową, Instytutem Książki oraz Narodowym Centrum Kultury. Program ma na celu tworzenie warunków rozwoju i rozwój czytelnictwa w Polsce poprzez kształtowanie i promowanie postaw proczytelniczych oraz wzmacnianie roli bibliotek publicznych, pedagogicznych i szkolnych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy. W skład NPRCz 2.0 wchodzą cztery priorytetowe obszary wsparcia, z których operatorem czwartego, obejmującego konkurs dotacyjny dla bibliotek i promocję czytelnictwa, jest Narodowe Centrum Kultury.

Narodowe Centrum Kultury

Narodowe Centrum Kultury jest jednym z głównych koordynatorów Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025. W ramach kierunku interwencji BLISKO ogłaszane są nabory wniosków na zadania związane z realizacją dwuletnich projektów, wzmacniających kulturotwórczą funkcję bibliotek i aktywizujących społeczność lokalną. Narodowe Centrum Kultury realizuje także ogólnopolską kampanię społeczno-informacyjną, której głównym celem jest długotrwała zmiana nawyków czytelniczych, a także pokazanie czytelnictwa jako obszaru, który wzmacnia kompetencje i poszerza horyzonty.