Czytaj i wejdź do gry

„Czytaj i wejdź do gry” - to hasło najnowszej kampanii społecznej promującej czytelnictwo w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 w partnerstwie z cenionymi polskimi sportowcami; Mateuszem Bieńkiem, Marią Stenzel, Tomaszem Majewskim oraz Bartoszem Kapustką.

plakat czytaj i wejdź do gry, na plakacie Maria Stenzel, Mateusz Bieniek, Bartosz Kapustka, Tomasz Majewski trzymający książki

Inicjatywa ma na celu połączenie dwóch pasji: sportu i czytania, które pozytywnie stymulują indywidualny rozwój każdego człowieka. Kampania, promująca postawy proczytelnicze, szczególnie wśród dzieci i młodzieży, odwołuje się do autorytetu polskich sportowców. Zarówno spoty, jak też inne zaplanowane aktywności promocyjne pokazują, że w drodze do mistrzostwa sportowego tak samo ważny jest rozwój motoryczny jak intelektualny, a wyróżniający się sportowcy dbają zarówno o sprawność fizyczną jak też trening szarych komórek i znajdują czas na czytanie książek.

Celem akcji „Czytaj i wejdź do gry!” jest przypomnienie o zaletach czytania jako przyjemnego i bardzo wartościowego sposobu spędzania czasu oraz uświadomienie odbiorcom, że w życiu każdego z nas równie ważna jest aktywność fizyczna oraz trening umysłu, szczególnie podczas czytania. Obie formy spędzania wolnego czasu poszerzają naszą sprawność intelektualną, wiedzę o świecie, pobudzają kreatywność, wzmacniają koncentrację, motywują i inspirują do działania oraz skutecznie redukują poziom stresu. Doskonale rozumieją to ambitni sportowcy, którzy publicznie deklarują zainteresowanie książkami i zachęcają do czytania.

Nasze wspólne działania z Polską Ligą Siatkówki, ale też sportowcami i pasjonatami innych dyscyplin pokazują komplementarność aktywności pobudzających do pracy – w sensie metaforycznym -  obydwie półkule naszego mózgu, a więc czytania i sportu, często określanego mianem kultury fizycznej. Od zawodowych sportowców oczekujemy nie tylko wytrzymałości i doskonałej formy fizycznej, ale też intelektualnej. Wbrew pozorom sport wymaga myślenia. Jako kibic obserwuję to szczególnie podczas gier zespołowych, w których Polacy osiągają światowe sukcesy. Do tych najjaśniejszych dyscyplin polskiego sportu, które od lat dostarczają nam wielu radosnych emocji, należy bez wątpienia siatkówka, dlatego wspólne działania z Polską Ligą Siatkówki i z klubami ligowymi na rzecz upowszechniania czytelnictwa traktujemy w Narodowym centrum Kultury jako ekscytujące wyzwanie, którego celem jest kształtowanie pozytywnych nawyków czytelniczych oraz budowanie wizerunku sportowców jako profesjonalistów, którzy używają nie tylko mięśni, ale też szarych komórek. Dziś od sportowców wymagamy zarówno kondycji i rezultatów, jak też inteligencji, erudycji i elokwencji, które rozwijamy poprzez czytanie  – przekonuje prof. Rafał Wiśniewski, dyrektor Narodowego Centrum Kultury. 

Długofalowa współpraca z klubami i organizacjami sportowymi w ramach NPRCz 2.0 przewiduje aktywne zaangażowanie sportowców w działania proczytelnicze, między innymi spotkania siatkarzy z klubów z młodzieżą w lokalnych szkołach i bibliotekach, wspólne rozmowy o książkach, emisję spotów audio i strefy czytelnicze podczas wybranych wydarzeń ligowych, organizowanych przez PLS, czytelnicze rankingi i wyzwania oraz wiele innych inicjatyw.

– To dla nas bardzo ważna współpraca. Jako Polska Liga Siatkówki razem ze wszystkimi naszymi klubami włączamy się w promocję czytelnictwa w naszym kraju, realizowaną przez Narodowe Centrum Kultury – mówi Artur Popko, prezes Polskiej Ligi Siatkówki. – Siatkówka to sport dla całych rodzin, przyjazny i bardzo bezpieczny, dlatego chcemy by także przy okazji naszych meczów można było popularyzować czytanie książek, które tak wspaniale wpływa na nasz osobisty rozwój. Dołożymy wszelkich starań, by o akcji „Czytaj i wejdź do gry” było jak najgłośniej w naszym środowisku. Liczymy, że realnie zachęci ona młodych ludzi, ale nie tylko, do sięgnięcia po książkę. To jest nasz wspólny cel.

Informacje o akcji oraz materiały edukacyjne będą systematycznie publikowane w serwisie NPRCz 2.0 oraz specjalnych zakładkach na oficjalnych stronach ligowych. Treści o tematyce czytelniczej będą pojawiały się też na głównych stronach serwisów, obok wiadomości stricte sportowych.

W ramach kampanii realizowane będą działania w mediach elektronicznych i przestrzeni publicznej na terenie całego kraju. Działania promocyjne, obejmujące Internet, telewizję, radio oraz outdoor,  które 18 października inauguruje konferencja prasowa w Bibliotece Narodowej, potrwają do grudnia 2023 r. 

Spoty kampanii "Czytaj i wejdź do gry"

 

Nasi ambasadorzy

plakat czytaj i wejdź do gry, na plakacie Maria Stenzel trzymająca książkę

MARIA STENZEL

Siatkarka występująca na pozycji libero. specjalizuje się w przyjęciu zagrywki oraz grze obronnej. Występuje w TAURON Lidze, w klubie MOYA Radomka Radom. Jest mistrzynią Polski, zdobyła też Puchar Polski. Brązowa medalistka ostatniej edycji Ligi Narodów, niedawno wraz z reprezentacją Polski wywalczyła awans na igrzyska olimpijskie w Paryżu.

plakat czytaj i wejdź do gry, na plakacie Mateusz Bieniek trzymający książkę

MATEUSZ BIENIEK

Siatkarz, dwukrotny mistrz świata, zdobywca Ligi Narodów w 2023 roku. Reprezentant Polski, obecnie gracz klubu PlusLigi – Aluronu CMC Warty Zawiercie. Występował wcześniej w klubach z Bełchatowa, Kędzierzyna-Koźla, ma za sobą także sezon spędzony w lidze włoskiej. Występuje na pozycji środkowego bloku.

plakat czytaj i wejdź do gry, na plakacie Tomasz Majewski trzymający książkę

TOMASZ MAJEWSKI

Polski lekkoatleta, specjalizuje się w pchnięciu kulą. Dwukrotny złoty medalista igrzysk olimpijskich, Mistrz Europy, medalista mistrzostw świata, wielokrotny medalista halowych mistrzostw świata i Europy. Złoty medalista Uniwersjady, wielokrotny mistrz Polski i rekordzista kraju. Od 2016 roku jest wiceprezesem Polskiego Związku Lekkiej Atletyki.

plakat czytaj i wejdź do gry, na plakacie Bartosz Kapustka trzymający książkę

BARTOSZ KAPUSTKA

Piłkarz występujący na pozycji środkowego pomocnika w Legii Warszawa, z którą wygrał Puchar Polski oraz Mistrzostwa Polski. Były gracz Leicester City i Freiburga, a także reprezentant kraju w trakcie Euro 2016.

Pobierz plakaty z ambasadorami kampanii!

Fotorelacja z konferencji prasowej 18.10.2023

Kartoniada "Czytaj i wejdź do gry" w Trakcie TAURON Pucharu Polski 2024

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 pokazuje, że sport i czytanie idą ze sobą w parze! W ramach kampanii społecznej "Czytaj i wejdź do gry" w trakcie organizowanego przez PlusLigę TAURON Pucharu Polski Mężczyzn 2024 w dniach 2 i 3 marca w Krakowie NPRCz 2.0 zorganizowało czytelniczą strefę pełną nie tylko książek, ale również sportowo-literackich animacji dla dzieci i dorosłych. Puchar Polski Mężczyzn zdobył Aluron CMC Warta Zawiercie, drużyna, której kapitanem jest ambasador naszej kampanii Mateusz Bieniek.

Z okazji finałowego meczu NPRCz 2.0 przygotowało dla wszystkich kibiców niespodziankę - kartoniadę i "klaskacze" na całą TAURON Arenę Kraków! Przed rozegraniem pierwszego seta blisko 14 tys. kibiców na hasło "Czytaj i wejdź do gry" wzięło udział w tworzeniu wspólnej oprawy pokazującej ich zaangażowanie w promocję czytelnictwa.

Łączymy sport i czytelnictwo

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 to wieloletni program rządowy na lata 2021-2025 w ramach którego środki w wysokości ponad miliarda złotych (60% z budżetu państwa, 40% – wkład własny beneficjentów) zostaną przeznaczone na różne formy wsparcia i promocji czytelnictwa w Polsce. To największy i jeden z najważniejszych – z uwagi na skalę oddziaływania i budżet – programów wieloletnich Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego celem jest wsparcie, promocja i rozwój czytelnictwa w Polsce, kształtowanie postaw proczytelniczych, zwiększanie dostępu do wszelkich formatów książek, wzmacnianie kompetencji posługiwania się językiem ojczystym oraz roli bibliotek publicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego i centrów dostępu do kultury i wiedzy. W skład NPRCz 2.0 wchodzą cztery priorytetowe obszary wsparcia, zarządzane przez Bibliotekę Narodową, Instytut Książki, Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Narodowe Centrum Kultury. W ramach NPRCz 2.0 m. in. blisko pół miliarda złotych trafi na rynek wydawniczy (zakup nowości książkowych), a kolejnych kilkaset milionów zostanie przeznaczonych na modernizację i budowę bibliotek.

Szczegółowe informacje dotyczące programu i bieżących działań z nim związanych można znaleźć pod adresem: https://nprcz.pl oraz w mediach społecznościowych: