Nabór wniosków na 2025 rok w ramach Priorytetu 3
Dyrektorzy wnioski do swoich organów prowadzących mogą składać do 31 października 2024 roku, organy prowadzące będą składać wnioski do wojewodów do 20 listopada 2024 roku.
Na realizację Priorytetu 3 NPRCz 2.0. na 2025 rok w budżecie państwa jest zarezerwowana kwota 29 580 mln zł.
Wsparcie finansowe z budżetu państwa może być udzielone:
- w odniesieniu do placówek wychowania przedszkolnego na:
- zakup książek będących nowościami wydawniczymi dla dzieci w wieku 3-6 lat,
- realizację działań promujących czytelnictwo.
2. w odniesieniu do szkół na:
- zakup książek będących nowościami wydawniczymi i niebędących podręcznikami,
- zakup nowych elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych: zakup sprzętu komputerowego do wykorzystania przez nauczyciela bibliotekarza, zakup oprogramowania dla bibliotek, zakup czytników e-booków, zakup elementów wyposażenia wnętrza biblioteki, w szczególności regałów, półek, biurek, szaf, foteli i elementów oświetlenia,
- realizację działań promujących czytelnictwo.
Wysokość wsparcia finansowego wynosi:
1. dla placówek wychowania przedszkolnego, do których uczęszcza:
- nie więcej niż 25 dzieci – 1 500 zł,
- od 26 do 75 dzieci – 2 500 zł,
- więcej niż 75 dzieci – 3 000 zł,
2. dla szkół i szkół w ORPEG, w których liczba uczniów wynosi nie więcej niż 70, z wyjątkiem szkół polskich – 3 000 zł;
3. dla szkół i szkół w ORPEG, w których liczba uczniów wynosi od 71 do 170, z wyjątkiem szkół polskich – 4 000 zł;
4. dla szkół i szkół w ORPEG, w których liczba uczniów wynosi więcej niż 170, z wyjątkiem szkół polskich – 12 000 zł;
dla bibliotek pedagogicznych – 3 000 zł;
5. dla szkół polskich, w których liczba uczniów wynosi:
- nie więcej niż 70 – 2 500 zł,
- od 71 do 170 – 3 000 zł,
- więcej niż 170 – 4 500 zł.
Wsparcie finansowe otrzyma organ prowadzący placówkę wychowania przedszkolnego, szkołę lub bibliotekę pedagogiczną pod warunkiem zapewnia wkładu własnego w wysokości co najmniej 20% kwoty kosztów realizacji zadania objętego wsparciem finansowym.
Organ prowadzący szkołę, szkołę w ORPEG lub bibliotekę pedagogiczną, który otrzymał wsparcie finansowe, przeznacza nie mniej niż 50% kwoty wsparcia finansowego otrzymanego w odniesieniu do danej szkoły, szkoły w ORPEG lub biblioteki pedagogicznej na zakup książek dla tej szkoły lub biblioteki.
Kto może składać wnioski w ramach Kierunku interwencji 3.1.?
Dyrektorzy przeszkoli, szkół, w których działają oddziały przedszkolne oraz – po raz pierwszy w tej edycji programu - osoby kierujące inną formą wychowania przedszkolnego.
Kto może składać wnioski w ramach Kierunku interwencji 3.2.?
Dyrektorzy szkół podstawowych i ponadpodstawowych publicznych i niepublicznych oraz bibliotek pedagogicznych.
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025 to wieloletni program rządowy, w ramach którego ponad miliard złotych jest przeznaczony na różne formy wsparcia i promocji czytelnictwa w Polsce. To największy i jeden z najważniejszych - z uwagi na skalę oddziaływania i budżet - programów wieloletnich Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej, Biblioteką Narodową, Instytutem Książki oraz Narodowym Centrum Kultury. Program ma na celu tworzenie warunków rozwoju i rozwój czytelnictwa w Polsce poprzez kształtowanie i promowanie postaw proczytelniczych oraz wzmacnianie roli bibliotek publicznych, pedagogicznych i szkolnych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy. W skład NPRCz 2.0 wchodzą cztery priorytetowe obszary wsparcia, z których operatorem czwartego, obejmującego konkurs dotacyjny dla bibliotek i promocję czytelnictwa, jest Narodowe Centrum Kultury.
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Ministerstwo Edukacji Narodowej odpowiada w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 za koordynację działań służących kształtowaniu nawyku czytania u dzieci i młodzieży. Wsparciem w ramach Priorytetu 3 programu zostały objęte placówki wychowania przedszkolnego (przedszkola i oddziały przedszkolne w szkołach), szkoły podstawowe i ponadpodstawowe oraz biblioteki pedagogiczne. Otrzymane środki placówki wychowania przedszkolnego mogą przeznaczyć na zakup książek dla dzieci i prowadzenie działań promujących czytelnictwo. W odniesieniu do szkół i bibliotek pedagogicznych wsparcie może być przeznaczone na zakup książek oraz elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych i pedagogicznych (w tym zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania do wykorzystania przez nauczyciela bibliotekarza) oraz realizację działań promujących czytelnictwo.
Działania Ministerstwa Edukacji Narodowej służą wyrównywaniu szans poprzez zapewnienie najmłodszym czytelnikom dostępu do książek. Szczególny nacisk w tej edycji programu został położony zwłaszcza na budowanie nawyków czytelniczych wśród dzieci w wieku przedszkolnym.