Wyniki naboru w ramach Priorytetu 3 na 2025 rok
Wsparcie finansowe z budżetu państwa może być udzielone zarówno placówkom wychowania przedszkolnego, jak i szkołom, w celu rozwijania czytelnictwa i poprawy warunków funkcjonowania bibliotek. W przypadku przedszkoli dofinansowanie może obejmować zakup książek będących nowościami wydawniczymi dla dzieci w wieku 3–6 lat oraz realizację działań promujących czytelnictwo. Natomiast szkoły mogą otrzymać środki na zakup nowości wydawniczych, które nie są podręcznikami, a także na modernizację i doposażenie bibliotek szkolnych. Wsparcie to może obejmować zakup sprzętu komputerowego dla nauczycieli bibliotekarzy, oprogramowania bibliotecznego, czytników e-booków oraz wyposażenia wnętrza biblioteki, takiego jak regały, półki, biurka, szafy, fotele i elementy oświetlenia. Dodatkowo, finansowanie może zostać przeznaczone na realizację inicjatyw promujących czytelnictwo wśród uczniów.
Lista województw z podanymi wynikami:
- Województwo dolnośląskie
- Województwo lubelskie
- Województwo łódzkie
- Województwo mazowieckie
- Województwo podlaskie
- Województwo świętokrzyskie
- Województwo wielkopolskie
- Województwo śląskie
- Województwo kujawsko-pomorskie
- Województwo opolskie
- Województwo warmińsko-mazurskie
- Województwo lubuskie
- Województwo małopolskie
- Województwo podkarpackie
- Województwo pomorskie
- Województwo zachodniopomorskie
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025 to wieloletni program rządowy, w ramach którego ponad miliard złotych jest przeznaczony na różne formy wsparcia i promocji czytelnictwa w Polsce. To największy i jeden z najważniejszych - z uwagi na skalę oddziaływania i budżet - programów wieloletnich Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej, Biblioteką Narodową, Instytutem Książki oraz Narodowym Centrum Kultury. Program ma na celu tworzenie warunków rozwoju i rozwój czytelnictwa w Polsce poprzez kształtowanie i promowanie postaw proczytelniczych oraz wzmacnianie roli bibliotek publicznych, pedagogicznych i szkolnych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy. W skład NPRCz 2.0 wchodzą cztery priorytetowe obszary wsparcia, z których operatorem czwartego, obejmującego konkurs dotacyjny dla bibliotek i promocję czytelnictwa, jest Narodowe Centrum Kultury.
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Ministerstwo Edukacji Narodowej odpowiada w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 za koordynację działań służących kształtowaniu nawyku czytania u dzieci i młodzieży. Wsparciem w ramach Priorytetu 3 programu zostały objęte placówki wychowania przedszkolnego (przedszkola i oddziały przedszkolne w szkołach), szkoły podstawowe i ponadpodstawowe oraz biblioteki pedagogiczne. Otrzymane środki placówki wychowania przedszkolnego mogą przeznaczyć na zakup książek dla dzieci i prowadzenie działań promujących czytelnictwo. W odniesieniu do szkół i bibliotek pedagogicznych wsparcie może być przeznaczone na zakup książek oraz elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych i pedagogicznych (w tym zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania do wykorzystania przez nauczyciela bibliotekarza) oraz realizację działań promujących czytelnictwo.
Działania Ministerstwa Edukacji Narodowej służą wyrównywaniu szans poprzez zapewnienie najmłodszym czytelnikom dostępu do książek. Szczególny nacisk w tej edycji programu został położony zwłaszcza na budowanie nawyków czytelniczych wśród dzieci w wieku przedszkolnym.