Efekty
Wsparcie bibliotek oraz promocja czytelnictwa w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0
Działania Operatorów
Biblioteka Narodowa
Ponadto 109 bibliotek: 100 bibliotek publicznych zlokalizowanych na terenie województwa świętokrzyskiego, łódzkiego i lubelskiego i 9 bibliotek publicznych oraz innych zaliczonych przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego do ogólnokrajowej sieci bibliotecznej o księgozbiorach liczących powyżej 50 tys. jednostek zbiorów, zlokalizowanych na terenie całego kraju zostało podłączonych i zaczęło korzystać ze zintegrowanego systemu zarządzania zasobami bibliotek.
Instytut Książki
Poza dofinansowaniami Priorytet 2 to także działania upowszechniające i informacyjne: kilkanaście szkoleń online rocznie, konferencje eksperckie, materiały filmowe, fotograficzne i publikacje poświęcone bibliotekom zmieniającym się dzięki NPRCz.
Ministerstwo Edukacji Narodowej
W 2021 roku:
1) w ramach Kierunku interwencji 3.1. - ze wsparcia skorzystały 1443 placówki wychowania przedszkolnego, w tym 337 oddziały przedszkolne w szkołach i 1106 przedszkoli. Do placówek wychowania przedszkolnego zostało zakupionych 270 248 książek (w tym 264 861 papierowych, 5 032 audiobooki i 355 książki elektroniczne).
2) w ramach Kierunku interwencji 3.2. - w programie wzięły udział 1 970 szkoły (w tym 1629 podstawowych i 340 ponadpodstawowe). Zgodnie z założeniami Priorytetu 3, organ prowadzący, który otrzymał wsparcie finansowe, był zobowiązany przeznaczyć nie mniej niż 50% kwoty wsparcia otrzymanego w odniesieniu do danej szkoły lub biblioteki pedagogiczne na zakup książek. Ogółem do bibliotek szkolnych i pedagogicznych zostało zakupionych 660 064 wydawniczych. Odsetek lektur szkolnych sięga 40 %.
Narodowe Centrum Kultury
Środki te przeznaczone są na podnoszenie kompetencji pracowników bibliotek, budowanie i wzmacnianie lokalnych partnerstw na rzecz rozwoju czytelnictwa, realizację wraz z partnerami projektów edukacyjno-animacyjnych promujących czytelnictwo oraz biblioteki jako lokalne centra dostępu do kultury i wiedzy.