Podsumowujemy szkolenie wprowadzające dla beneficjentów BLISKO 2024-2025

15.05.2024
Przedstawiciele i Przedstawicielki bibliotek, które biorą udział w najnowszej edycji BLISKO spotkali się w Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach w dniach 13-15 maja 2024 r.
Na parkingu przy PKiN, od strony Kinoteki widać stojące grupy osób, w większości kobiet. Słychać rozmowy i śmiechy jakby osoby się znały od dawna. Trop jest dobry - branża jednak wciąż sfeminizowana a osoby w niej pracujące cechują się często otwartością i relacyjnością - to przedstawicielki i przedstawiciele 47 bibliotek, które zostały beneficjentami czwartego naboru programu BLISKO.

Za chwilę podjeżdża autobus i materializuje się pani Karolina, koordynatorka szkoleń w projekcie. Ruszamy do Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach na trzydniowe szkolenie wprowadzające do programu. Jest 13 maja 2024, pięknie świeci słońce, codzienne obowiązki  na chwilę zostawiamy za sobą.

Pierwszy dzień to aktywności, które pozwalają nam się poznać. Przyglądamy się sobie, trochę opowiadamy o naszych bibliotekach. Próbujemy połączyć głosy z rozmów telefonicznych z twarzami koordynatorów z Narodowego Centrum Kultury. Już po chwili wiemy z kim wymienialiśmy e-maile oraz jak z daleka (albo i z BLISKa) przyjechaliśmy a która biblioteka jest niemal po sąsiedzku. Poznajemy trenerów z fundacji Civis Polonus i plan pracy na kolejne dni. Dzień tak szybko się nie kończy bo warto wykorzystać każdą minutę na sieciowanie, w końcu idea programu BLISKO zobowiązuje.

Drugi dzień spotkania to szansa na poznanie naszych tutorów, analizę warsztatową komponentów projektu, dzielenie się przemyśleniami - nie tylko tymi pozytywnymi ale też niepokojami czy wyzwaniami, z którymi będziemy się mierzyć realizując projekt w swoich społecznościach. Okazuje się, że wymiana myśli nie dość że pomaga ułożyć lepiej swoje projektowe pomysły to i pozwala złapać dystans to obaw - wiele z nich okazuje się podobnymi i naturalnymi. Do tego słyszymy od prowadzących słowa wsparcia a przedstawiane przez nich detale projektu układają się w lepiej zrozumiałą całość.

Trzeci dzień nadszedł z nagła. Szybka praca warsztatowa nad naszą, koordynatorów projektu rolą. Szczególnie warte zapamiętania zapiski pt. Czego koordynator NIE powinien robić?! Ostatnie pytania do prowadzących, obiad, autobus, pożegnanie i powrót do domów. Na szczęście to dopiero początek projektu więc jeszcze się spotkamy.

Elżbieta Smoczyk
koordynatorka projektu BLISKO w Barlinku

Fot. Narodowe Centrum Kultury/Wojtek Dobrogojski

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025 to wieloletni program rządowy, w ramach którego ponad miliard złotych zostanie przeznaczony na różne formy wsparcia i promocji czytelnictwa w Polsce. To największy i jeden z najważniejszych - z uwagi na skalę oddziaływania i budżet - programów wieloletnich Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki, Biblioteką Narodową, Instytutem Książki oraz Narodowym Centrum Kultury. Program ma na celu tworzenie warunków rozwoju i rozwój czytelnictwa w Polsce poprzez kształtowanie i promowanie postaw proczytelniczych oraz wzmacnianie roli bibliotek publicznych, pedagogicznych i szkolnych jako lokalnych ośrodków życia społecznego, stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy. W skład NPRCz 2.0 wchodzą cztery priorytetowe obszary wsparcia, z których operatorem czwartego, obejmującego konkurs dotacyjny dla bibliotek i promocję czytelnictwa, jest Narodowe Centrum Kultury.

Narodowe Centrum Kultury

Narodowe Centrum Kultury jest jednym z głównych koordynatorów Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025. W ramach kierunku interwencji BLISKO ogłaszane są nabory wniosków na zadania związane z realizacją dwuletnich projektów, wzmacniających kulturotwórczą funkcję bibliotek i aktywizujących społeczność lokalną. Narodowe Centrum Kultury realizuje także ogólnopolską kampanię społeczno-informacyjną, której głównym celem jest długotrwała zmiana nawyków czytelniczych, a także pokazanie czytelnictwa jako obszaru, który wzmacnia kompetencje i poszerza horyzonty.